Pentru că de peste 10 ani Ora de Net sărbatorește în februarie luna siguranței pe internet, dorim să ne alăturam, și în acest an, mișcării globale de educare a copiilor și părinților cu privire la prevenirea și combaterea situațiilor neplăcute din mediul online. Ne propunem ca luna aceasta – luna siguranței în mediul online să organizăm cât mai multe activități de informare ale copiilor în cadrul școlilor.
Credem că rolul cadrelor didactice este unul decisiv în susținerea mișcării pentru un internet mai sigur și vrem să vă punem la îndemâna materialele didactice necesare pentru buna desfășurare a activităților de informare în cadrul clasei. Anul acesta vom pune accentul pe conștientizare asupra potențialului extinderii rapide a fenomenului de cyberbullying.
Cyberbullying-ul poate fi definit ca o serie de acțiuni repetate sub formă de intimidare sau abuz care au loc prin intermediul tehnologiei, respectiv a internetului, telefoanelor inteligente sau a altor dispozitive digitale. Fapta poate include amenințări, răspândirea de zvonuri sau difuzarea de imagini ori videoclipuri cu scopul de a umili sau ofensa victima. În unele situații cyberbullying-ul poate fi considerat și ca o formă de hărțuire sau defăimare, și poate fi pedepsit de legea penală.
Un element important atât în prevenția cât și în combaterea fenomenului de Cyberbullying este implicarea profesorilor care pot supraveghea comportamentul online al copilului sau adolescentului, îndrumându-l pe acesta și ajutându-l, fie că el se află în postura de victimă sau agresor. Prin acest demers vă punem la îndemâna următoarele resurse educaționale cu ajutorul cărora propunem o mai bună informare asupra prevenției și combaterii riscurilor pe care le prezintă cyberbullyingul.
Informațiile teoretice şi resursa educațională video pot fi descărcate accesând butonul roșu „Descarcă pachetul de resurse”.
Cadrul didactic este invitat ca înaintea activităților cu elevii să parcurgă cu atenție toate documentele, să acorde timp suficient pentru a reflecta la conținutul inclus în materialele educaționale puse la dispoziție și să se familiarizeze cu prezentările propuse spre a fi folosite alături de elevi.
Într-o primă etapă rolul coordonatorului este acela de a ghida procesul de grup şi de a încuraja comunicarea, ideile creative, colaborarea, relaționarea armonioasă şi implicarea activă a tuturor elevilor din clasă. Iar apoi, să colecteze rezultatele și să le înscrie în platforma Voluntaap, sub forma unui raport.