Inițiativa educațională „Rolul gândirii critice în combarerea dezinformării online!”

9 Mai – 9 iunie 2022

Inițiativa educațională „Rolul gândirii critice în combarerea dezinformării online!” este lansată de Organizaţia Salvaţi Copiii în cadrul programului Ora de Net.
Partenerii acestei iniţiative educaţionale sunt: Ministerul Educației Naţionale și NEPI RockCastle.

Context

Aflat la a XIV-a ediţie, propunerea Ora de Net este o iniţiativă lansată de Organizaţia Salvaţi Copiii care abordează anual teme diferite conectate cu folosirea utilă, creativă și sigură a Internetului.

Tematica anului școlar 2021- 2022, semestru II 2022 – „Rolul gândirii critice în combarerea dezinformării online!”- se încadrează în mişcarea globală propusă de INSAFE – reţeaua internaţională a Centrelor Naţionale „Better Internet for Kids”.

Partenerii acestei iniţiative educaţionale sunt: Ministerul Educației Naţionale și NEPI RockCastle

Inițiativa „Rolul gândirii critice în combarerea dezinformării online!” are două obiective:

  • facilitarea participării întregului colectiv de elevi ai unei clase la dezbateri și activități practice pentru a descoperi importanța gândirii critice în era digitală.
  • educarea elevilor pentru a putea să identifice știrile contrafăcute și false, să își gestioneze emoțiile și să știe cum să reacționeze când întâlnesc astfel de conținuturi pe internet.

Informațiile teoretice şi resursa educațională video pot fi descărcate accesând butonul roșu „Descarcă pachetul de resurse” de mai sus.

Cadrul didactic coordonator este invitat ca înaintea activităţilor cu elevii să parcurgă cu atenţie toate documentele, să acorde timp suficient pentru a reflecta la conţinutul inclus în materialele educaționale puse la dispoziție și să se familiarizeze cu prezentările propuse spre a fi folosite alături de elevi.

Într-o primă etapă rolul coordonatorului este acela de a ghida procesul de grup şi de a încuraja comunicarea, ideile creative, colaborarea, relaţionarea armonioasă şi implicarea activă a tuturor elevilor din clasă. Iar apoi, să le ofere sprijin celor care doresc să realizeze proiecte individuale, să le colecteze pe toate și să le înscrie propriu-zis în concurs.

Condiţii de participare

În cadrul acestei inițiative pot participa elevi şi profesori din învăţământul, preșcolar, primar, gimnazial și liceal din România.

  • Etapa I Activitățile educaționale A și B vor fi susținute de profesorul coordonator cu întreaga grupă/clasă
  • Etapa II Preșcolarii/ elevii vor fi încurajați să parcurgă resursele și să conceapă un material video sau o prezentare prin care să ilustreze conceptele discutate.

 

Materialele din pachetul de resurse sunt concepute pentru învăţământul preuniversitar, respectiv:

  • Nivelul de învăţământ preşcolar (3-6 ani), care cuprinde grupa mică, grupa mijlocie şi grupa mare;
  • Nivelul de învăţământ, care cuprinde clasa pregătitoare şi clasele I-IV;
  • Nivelul de învăţământ secundar, care cuprinde:
  • Nivelul de învăţământ secundar inferior sau gimnazial, care cuprinde clasele V-IX;
  • Nivelul de învăţământ secundar superior sau liceal, care cuprinde clasele de liceu X-XII/XIII, cu următoarele filiere: teoretică, vocaţională şi tehnologică.
Etapa I: Activitățile cu elevii

Pentru documentarea celor două activităţi A și B, în vederea primirii adeverințelor care atestă implicarea în inițativă, vă rugăm să efectuaţi o serie de fotografii reprezentative de la cele două activități, la o calitate cât mai bună. Totodată, pentru documentarea impactului sugerăm să realizați capturi de ecran pentru eventuale postări online pe această temă, descrieri scurte ale aparițiilor în presă sau online şi să documentați în scris rezultatele avute.

Pentru comunicarea online pe rețelele sociale vă invităm să folosiți #OraDeNet #StopStirilorFake #GandireaCritica.

 

A. Informarea online și detectarea știrilor false și contrafăcute

Vă invităm să folosiți materialul video disponibil în pachetul de resurse și restul materialelor didactice ajutătoare pentru a deschide discuțiile cu elevii privind aspecte legate de rolul informației online în viața oamenilor, modul de informare în era digitală şi provocările care apar în identificarea informației incorecte sau incomplete.

În urma discuţiilor, este important ca fiecare participant să înţeleagă că este în puterea şi responsabilitatea lui de a decide modul în care se informează online şi să fie dispus să înveţe modalităţi prin care poate evita capcana dezinformării și diseminării știrilor false.

După susţinerea acestei activităţi, fiecare participant şi chiar şi adultul coordonator, este invitat să își monitorizeze pentru cel puțin o săptămână comportamentul de informare urmând tema de reflecție propusă mai jos.

Decideţi împreună care doriți să fie indicatorii pe care alegeţi să îi urmăriţi şi ţineţi un jurnal zilnic al observaţiilor voastre. Scopul acestei monitorizări nu este acela de a vă îndepărta de tehnologie ci acela de a alege mai conştient modul în care o folosiţi.

Temă de reflecție pe care o puteți adapta în funcție de nivelul de înțelegere al elevilor cărora vă adresați

Trăim într-o lume în care avem acces la o bibliotecă universală de informații, instrumente, evenimente și împărtășiri. Suntem expuși la foarte multă bogăție și posibilitate de dezvoltare și învățare și, în același timp, devenim martorii unor evenimente extrem de neplăcute, accidente, dezastre și previziuni apocaliptice. Este un bombardament enorm de informație la care ne supunem sistemul cognitiv și emoțional prin expunerea, uneori chiar zilnică, la aceste traume. Acestea nu rămân ca ceva distant de noi, din contră, corpul nostru le trăiește ca și când se întâmplă aici și acum.

Este important să devenim conștienți că este în puterea noastră să avem grijă de noi și să alegem cu mai mult discernământ cum primim informația, cât și în ce condiții, astfel încât să ne menținem sănătatea fizică și psihică, dar și să ne aducem conștient contribuția prin acțiuni relavante care să ajute binele colectiv.

Să luăm un exemplu, urmărirea știrilor.

  • Te invit să te gândești care este tonul vocii sau al articolelor de știri pe care le urmărești.
  • Ce gânduri îți vin?
  • Ce stare ai după ce le parcurgi?
  • Ce emoții simți?

 

B. Discuţie pentru identificarea soluţiilor

Cea de-a doua întâlnire pe această temă va fi sub forma unei discuţii libere plecând de la constatările pe care le au participanţii după ce au observat la ce se expun şi nivelul de control pe care îl au asupra comportamentului lor de informare. Este important ca profesorul coordonator să aducă în discuţie faptul că de multe ori că este o provocare chiar și pentru adulți să discearnă între informația reală și cea falsă însă prin antrenarea gândirii critice acest lucru este posibil într-o măsură mult mai mare.

Plecând de la aceste situații descoperite pe parcursul monitorizării sunteți invitați să găsiți strategii prin care vă puteți informa într-un mod cât mai sigur și responsabil.

Recomandăm ca întreaga activitate să aibă la bază o atmosferă de colaborare şi să creaţi, pe cât posibil, contextul ca însuşi grupul să devină o resursă de sprijin pentru a vă susţine reciproc în demersul de a folosi Internetul ca pe un instrument util care nu devine o unealtă de manipulare și răspândire a minciunii și falsității.

Vă invităm să facilitați procesul de grup astfel încât participanţii să identifice împreună soluţii prin care pot să se sprijine reciproc pentru a deveni cât mai conştienţi de modul în care integrează noile tehnologii în viaţa lor.

Etapa II: Realizarea unui material video "Rolul gândirii critice în combarerea dezinformării online!"

Elevii care doresc vor fi invitați să realizeze, individual, câte un material foto/video care să abordeze tema „Rolul gândirii critice în combarerea dezinformării online”.

Este important ca mesajul materialului video să evidenţieze influenţa pozitivă a mediului online asupra diseminării informației şi, în acelaşi timp, să pună accentul pe necesitatea gândirii critice în selectarea surselor de informare.

Pentru a fi cât mai ușor de realizat, vă recomandăm ca pentru materialul video fiecare participant să aleagă un grup ţintă predominant căruia dorește să îi adreseze mesajul (alți adolescenți, părinți sau jurnaliști). Cu alte cuvinte, atunci când creează filmulețul să se gândească ca și când acest grup este cel care îl va urmări. În felul acesta produsul rezultat va fi mai coerent şi, dacă este suficient de bun din punct de vedere al conceptului, mesajelor transmise, soluţiilor oferite şi realizării tehnice, va putea deveni una din resursele pe care echipa Ora de Net le va putea promova pe parcursul anului următor în campaniile publice.

Vă invităm să adăugaţi la sfârşitul materialului video realizat un text care aduce informaţii relevante despre autori şi contextul clipului. Cei care vor realiza materiale video, sunt invitati sa le trimita la adresa de e-mail: contact@oradenet.ro pana la data de 15 Iunie 2022.