Pentru documentarea celor două activităţi A și B, în vederea primirii adeverințelor care atestă implicarea în inițativă, vă rugăm să efectuaţi o serie de fotografii reprezentative de la cele două activități, la o calitate cât mai bună. Totodată, pentru documentarea impactului sugerăm să realizați capturi de ecran pentru eventuale postări online pe această temă, descrieri scurte ale aparițiilor în presă sau online şi să documentați în scris rezultatele avute.
Pentru comunicarea online pe rețelele sociale vă invităm să folosiți #OraDeNet #StopStirilorFake #GandireaCritica.
A. Informarea online și detectarea știrilor false și contrafăcute
Vă invităm să folosiți materialul video disponibil în pachetul de resurse și restul materialelor didactice ajutătoare pentru a deschide discuțiile cu elevii privind aspecte legate de rolul informației online în viața oamenilor, modul de informare în era digitală şi provocările care apar în identificarea informației incorecte sau incomplete.
În urma discuţiilor, este important ca fiecare participant să înţeleagă că este în puterea şi responsabilitatea lui de a decide modul în care se informează online şi să fie dispus să înveţe modalităţi prin care poate evita capcana dezinformării și diseminării știrilor false.
După susţinerea acestei activităţi, fiecare participant şi chiar şi adultul coordonator, este invitat să își monitorizeze pentru cel puțin o săptămână comportamentul de informare urmând tema de reflecție propusă mai jos.
Decideţi împreună care doriți să fie indicatorii pe care alegeţi să îi urmăriţi şi ţineţi un jurnal zilnic al observaţiilor voastre. Scopul acestei monitorizări nu este acela de a vă îndepărta de tehnologie ci acela de a alege mai conştient modul în care o folosiţi.
Temă de reflecție pe care o puteți adapta în funcție de nivelul de înțelegere al elevilor cărora vă adresați
Trăim într-o lume în care avem acces la o bibliotecă universală de informații, instrumente, evenimente și împărtășiri. Suntem expuși la foarte multă bogăție și posibilitate de dezvoltare și învățare și, în același timp, devenim martorii unor evenimente extrem de neplăcute, accidente, dezastre și previziuni apocaliptice. Este un bombardament enorm de informație la care ne supunem sistemul cognitiv și emoțional prin expunerea, uneori chiar zilnică, la aceste traume. Acestea nu rămân ca ceva distant de noi, din contră, corpul nostru le trăiește ca și când se întâmplă aici și acum.
Este important să devenim conștienți că este în puterea noastră să avem grijă de noi și să alegem cu mai mult discernământ cum primim informația, cât și în ce condiții, astfel încât să ne menținem sănătatea fizică și psihică, dar și să ne aducem conștient contribuția prin acțiuni relavante care să ajute binele colectiv.
Să luăm un exemplu, urmărirea știrilor.
- Te invit să te gândești care este tonul vocii sau al articolelor de știri pe care le urmărești.
- Ce gânduri îți vin?
- Ce stare ai după ce le parcurgi?
- Ce emoții simți?
B. Discuţie pentru identificarea soluţiilor
Cea de-a doua întâlnire pe această temă va fi sub forma unei discuţii libere plecând de la constatările pe care le au participanţii după ce au observat la ce se expun şi nivelul de control pe care îl au asupra comportamentului lor de informare. Este important ca profesorul coordonator să aducă în discuţie faptul că de multe ori că este o provocare chiar și pentru adulți să discearnă între informația reală și cea falsă însă prin antrenarea gândirii critice acest lucru este posibil într-o măsură mult mai mare.
Plecând de la aceste situații descoperite pe parcursul monitorizării sunteți invitați să găsiți strategii prin care vă puteți informa într-un mod cât mai sigur și responsabil.
Recomandăm ca întreaga activitate să aibă la bază o atmosferă de colaborare şi să creaţi, pe cât posibil, contextul ca însuşi grupul să devină o resursă de sprijin pentru a vă susţine reciproc în demersul de a folosi Internetul ca pe un instrument util care nu devine o unealtă de manipulare și răspândire a minciunii și falsității.
Vă invităm să facilitați procesul de grup astfel încât participanţii să identifice împreună soluţii prin care pot să se sprijine reciproc pentru a deveni cât mai conştienţi de modul în care integrează noile tehnologii în viaţa lor.