Redactarea proiectelor şi înscrierea în concurs
Concursul „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!” propune coordonatorilor, cadre didactice, și claselor de elevi organizarea unor activităţi educaţionale pe această temă.
Regulamentul complet, informaţiile teoretice pentru coordonator şi materialul video care vor ghida activitatea, vor fi publicate pe pagina concursului www.oradenet.ro/concurs2020 şi le puteţi descărca apăsând butonul roşu „Descarcă pachetul de resurse”.
Adultul coordonator este invitat ca înaintea activităţilor cu elevii să parcurgă cu atenţie toate documentele şi să acorde timp suficient pentru a reflecta la conţinutul inclus în materialul „3.1. Stop stirilor false – Informaţii pentru coordonator”.
Organizarea a două activități educaționale
Pentru documentarea celor două activităţi A și B în vederea înscrierii în concurs, vă rugăm să efectuaţi o serie de fotografii reprezentative de la cele două activități, la o calitate cât mai bună. Totodată, pentru documentarea impactului sugerăm să realizați capturi de ecran pentru eventuale postări online pe această temă, descrieri scurte ale aparițiilor în presă sau online şi să documentați în scris rezultatele avute.
Pentru comunicarea online pe rețelele sociale vă invităm să folosiți #OraDeNet #StopStirilorFalse #GandireaCritica.
A. Informarea online și detectarea știrilor false
Te invităm să folosești materialul video „Gândirea critică în era digitală” și prezentarea „3.2. Stop știrilor false – prezentare pentru elevi” pentru a deschide discuțiile cu elevii privind aspecte legate de rolul informației online în viața oamenilor, modul de informare în era digitală şi provocările care apar în identificarea informației incorecte sau incomplete.
În urma discuţiilor, este important ca fiecare participant să înţeleagă că este în puterea şi responsabilitatea lui de a decide modul în care se informează online şi să fie dispus să înveţe modalităţi prin care poate evita capcana dezinformării și diseminării știrilor false. Pe parcursul acestei sesiuni faceți cunoscută posibilitatea de înscriere în concursul lansat cu această ocazie și încurajați participarea.
După susţinerea acestei activităţi, fiecare participant şi chiar şi adultul coordonator, este invitat să își monitorizeze pentru cel puțin o săptămână comportamentul de informare urmând tema de reflecție propusă mai jos.
Decideţi împreună care doriți să fie indicatorii pe care alegeţi să îi urmăriţi şi ţineţi un jurnal zilnic al observaţiilor voastre. Scopul acestei monitorizări nu este acela de a vă îndepărta de tehnologie ci acela de a alege mai conştient modul în care o folosiţi.
Temă de reflecție pe care o puteți adapta în funcție de nivelul de înțelegere al elevilor cărora vă adresați
Te invit să te gândești la conținutul pe care îl accesezi online sau pe care îl primești din programele radio sau TV ca fiind un alt fel de hrană, una pentru minte și emoții. Ceea ce „consumăm”, ce lăsăm să intre prin simțurile noastre determină într-o mare măsură imaginea și percepția de sine, percepția asupra celorlalți și asupra vieții. Toate acestea sunt parte din combustibilul pentru acțiunile noastre.
Trăim într-o lume în care avem acces la o bibliotecă universală de informații, instrumente, evenimente și împărtășiri. Suntem expuși la foarte multă bogăție și posibilitate de dezvoltare și învățare și, în același timp, devenim martorii unor evenimente extrem de neplăcute, accidente, dezastre și previziuni apocaliptice. Este un bombardament enorm de informație la care ne supunem sistemul cognitiv și emoțional prin expunerea, uneori chiar zilnică, la aceste traume. Acestea nu rămân ca ceva distant de noi, din contră, corpul nostru le trăiește ca și când se întâmplă aici și acum.
Este important să devenim conștienți că este în puterea noastră să avem grijă de noi și să alegem cu mai mult discernământ cum primim informația, cât și în ce condiții, astfel încât să ne menținem sănătatea fizică și psihică, dar și să ne aducem conștient contribuția prin acțiuni relavante care să ajute binele colectiv.
Să luăm un exemplu, urmărirea știrilor.
- Te invit să te gândești care este tonul vocii sau al articolelor de știri pe care le urmărești.
- Ce gânduri îți vin?
- Ce stare ai după ce le parcurgi?
- Ce emoții simți?
- Ce părere ai despre tine?
- Ce părere ai despre societate?
- Ce părere ai despre viața ta și a celor dragi?
B. Discuţie pentru identificarea soluţiilor
Cea de-a doua întâlnire pe această temă va fi sub forma unei discuţii libere plecând de la constatările pe care le au participanţii după ce au observat la ce se expun şi nivelul de control pe care îl au asupra comportamentului lor de informare. Este important ca adultul coordonator să aducă în discuţie faptul că de multe ori că este o provocare chiar și pentru adulți să discearnă între informația reală și cea falsă însă prin antrenarea gândirii critice acest lucru este posibil într-o măsură mult mai mare.
Plecând de la aceste situații descoperite pe parcursul monitorizării sunteți invitați să găsiți strategii prin care vă puteți informa într-un mod cât mai sigur și responsabil.
Recomandăm ca întreaga activitate să aibă la bază o atmosferă de colaborare şi să creaţi, pe cât posibil, contextul ca însuşi grupul să devină o resursă de sprijin pentru a vă susţine reciproc în demersul de a folosi Internetul ca pe un instrument util care nu devine o unealtă de manipulare și răspândire a minciunii și falsității.
Te invităm să facilitezi procesul de grup astfel încât participanţii să identifice împreună soluţii prin care pot să se sprijine reciproc pentru a deveni cât mai conştienţi de modul în care integrează noile tehnologii în viaţa lor.
La această sesiune reamintiți criteriile, beneficiile și premiul oferit câștigătorilor la concursul național și încurajați participarea cât mai multor elevi.
Realizarea unui clip video
Elevii care doresc să se înscrie vor fi invitați să realizeze, individual, câte un clip video (de maxim 3 minute) care să abordeze tema „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!”
Este important ca mesajul materialului video să evidenţieze influenţa pozitivă a mediului online asupra diseminării informației şi, în acelaşi timp, să pună accentul pe necesitatea gândirii critice în selectarea surselor de informare.
Pentru a obţine un punctaj cât mai mare, vă recomandăm ca pentru materialul video fiecare participant să aleagă un grup ţintă predominant căruia dorește să îi adreseze mesajul (alți adolescenți, părinți sau jurnaliști). Cu alte cuvinte, atunci când creează filmulețul să se gândească ca și când acest grup este cel care îl va urmări. În felul acesta produsul rezultat va fi mai coerent şi, dacă este suficient de bun din punct de vedere al conceptului, mesajelor transmise, soluţiilor oferite şi realizării tehnice, va putea deveni una din resursele pe care echipa Ora de Net le va putea promova pe parcursul anului următor în campaniile publice.
Vă invităm să adăugaţi la sfârşitul materialului video realizat un text care aduce informaţii relevante despre autori şi contextul clipului. Vă sugerăm următorul text însă puteţi să îl adaptaţi cum consideraţi mai potrivit.
Acest material video a fost realizat de către [Adăugaţi numele elevului], coordonat de [Nume adult coordonator] din cadrul [Nume instituţie, Nume oraş şi judeţ] pentru înscrierea în concursul Ora de Net – „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!” – ediţia 2020. Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a echipei Ora de Net.
Programul Ora de Net vizează siguranţa online a copiilor şi este coordonat la nivel naţional de Organizaţia Salvaţi Copiii. Mai multe detalii sunt disponibile pe platforma www.oradenet.ro.