Concursul „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!”

5 octombrie – 11 decembrie 2020

Concursul „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!” este o iniţiativă lansată de Organizaţia Salvaţi Copiii în cadrul programului Ora de Net.
Partenerii acestei iniţiative educaţionale sunt: Ministerul Educației Naţionale și Orange România.

Context

Aflat la a XII-a ediţie, concursul Ora de Net este o iniţiativă lansată de Organizaţia Salvaţi Copiii care abordează anual teme diferite conectate cu folosirea utilă, creativă și sigură a Internetului.

Tematica anului 2020 – „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!”– se încadrează în mişcarea globală propusă de INSAFE – reţeaua internaţională a Centrelor Naţionale „Better Internet for Kids”. Partenerii acestei iniţiative educaţionale sunt: Ministerul Educației Naţionale și Orange România.

Concursul „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!” are două obiective:

  • facilitarea participării întregului colectiv de elevi ai unei clase la dezbateri și activități practice pentru a descoperi importanța gândirii critice în era digitală.
  • înscrierea într-un concurs multi-media național a elevilor care doresc și au abilități în această direcție, în care să sintetizeze părerea lor cu privire la tema gândirii critice în era digitală.

Regulamentul complet, informațiile teoretice şi resursa educațională video pot fi descărcate accesând butonul roșu „Descarcă pachetul de resurse” de mai sus.

Coordonatorul este invitat ca înaintea activităţilor cu elevii să parcurgă cu atenţie toate documentele, să acorde timp suficient pentru a reflecta la conţinutul inclus în materialul „3.1. Stop știrilor false – Informaţii pentru coordonator” și să se familiarizeze cu prezentarea “3.2. Stop știrilor false – prezentare pentru elevi”.

Condiţii de participare

Redactarea proiectelor şi înscrierea în concurs

Concursul „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!” propune coordonatorilor, cadre didactice, și claselor de elevi organizarea unor activităţi educaţionale pe această temă.
Regulamentul complet, informaţiile teoretice pentru coordonator şi materialul video care vor ghida activitatea, vor fi publicate pe pagina concursului www.oradenet.ro/concurs2020 şi le puteţi descărca apăsând butonul roşu „Descarcă pachetul de resurse”.

Adultul coordonator este invitat ca înaintea activităţilor cu elevii să parcurgă cu atenţie toate documentele şi să acorde timp suficient pentru a reflecta la conţinutul inclus în materialul „3.1. Stop stirilor false – Informaţii pentru coordonator”.

 

Organizarea a două activități educaționale

Pentru documentarea celor două activităţi A și B în vederea înscrierii în concurs, vă rugăm să efectuaţi o serie de fotografii reprezentative de la cele două activități, la o calitate cât mai bună. Totodată, pentru documentarea impactului sugerăm să realizați capturi de ecran pentru eventuale postări online pe această temă, descrieri scurte ale aparițiilor în presă sau online şi să documentați în scris rezultatele avute.

Pentru comunicarea online pe rețelele sociale vă invităm să folosiți #OraDeNet #StopStirilorFalse #GandireaCritica.

 

A. Informarea online și detectarea știrilor false

Te invităm să folosești materialul video „Gândirea critică în era digitală” și prezentarea „3.2. Stop știrilor false – prezentare pentru elevi” pentru a deschide discuțiile cu elevii privind aspecte legate de rolul informației online în viața oamenilor, modul de informare în era digitală şi provocările care apar în identificarea informației incorecte sau incomplete.

În urma discuţiilor, este important ca fiecare participant să înţeleagă că este în puterea şi responsabilitatea lui de a decide modul în care se informează online şi să fie dispus să înveţe modalităţi prin care poate evita capcana dezinformării și diseminării știrilor false. Pe parcursul acestei sesiuni faceți cunoscută posibilitatea de înscriere în concursul lansat cu această ocazie și încurajați participarea.

După susţinerea acestei activităţi, fiecare participant şi chiar şi adultul coordonator, este invitat să își monitorizeze pentru cel puțin o săptămână comportamentul de informare urmând tema de reflecție propusă mai jos.

Decideţi împreună care doriți să fie indicatorii pe care alegeţi să îi urmăriţi şi ţineţi un jurnal zilnic al observaţiilor voastre. Scopul acestei monitorizări nu este acela de a vă îndepărta de tehnologie ci acela de a alege mai conştient modul în care o folosiţi.

Temă de reflecție pe care o puteți adapta în funcție de nivelul de înțelegere al elevilor cărora vă adresați

Te invit să te gândești la conținutul pe care îl accesezi online sau pe care îl primești din programele radio sau TV ca fiind un alt fel de hrană, una pentru minte și emoții. Ceea ce „consumăm”, ce lăsăm să intre prin simțurile noastre determină într-o mare măsură imaginea și percepția de sine, percepția asupra celorlalți și asupra vieții. Toate acestea sunt parte din combustibilul pentru acțiunile noastre.

Trăim într-o lume în care avem acces la o bibliotecă universală de informații, instrumente, evenimente și împărtășiri. Suntem expuși la foarte multă bogăție și posibilitate de dezvoltare și învățare și, în același timp, devenim martorii unor evenimente extrem de neplăcute, accidente, dezastre și previziuni apocaliptice. Este un bombardament enorm de informație la care ne supunem sistemul cognitiv și emoțional prin expunerea, uneori chiar zilnică, la aceste traume. Acestea nu rămân ca ceva distant de noi, din contră, corpul nostru le trăiește ca și când se întâmplă aici și acum.

Este important să devenim conștienți că este în puterea noastră să avem grijă de noi și să alegem cu mai mult discernământ cum primim informația, cât și în ce condiții, astfel încât să ne menținem sănătatea fizică și psihică, dar și să ne aducem conștient contribuția prin acțiuni relavante care să ajute binele colectiv.

Să luăm un exemplu, urmărirea știrilor.

  • Te invit să te gândești care este tonul vocii sau al articolelor de știri pe care le urmărești.
  • Ce gânduri îți vin?
  • Ce stare ai după ce le parcurgi?
  • Ce emoții simți?
  • Ce părere ai despre tine?
  • Ce părere ai despre societate?
  • Ce părere ai despre viața ta și a celor dragi?

 

B. Discuţie pentru identificarea soluţiilor

Cea de-a doua întâlnire pe această temă va fi sub forma unei discuţii libere plecând de la constatările pe care le au participanţii după ce au observat la ce se expun şi nivelul de control pe care îl au asupra comportamentului lor de informare. Este important ca adultul coordonator să aducă în discuţie faptul că de multe ori că este o provocare chiar și pentru adulți să discearnă între informația reală și cea falsă însă prin antrenarea gândirii critice acest lucru este posibil într-o măsură mult mai mare.

Plecând de la aceste situații descoperite pe parcursul monitorizării sunteți invitați să găsiți strategii prin care vă puteți informa într-un mod cât mai sigur și responsabil.

Recomandăm ca întreaga activitate să aibă la bază o atmosferă de colaborare şi să creaţi, pe cât posibil, contextul ca însuşi grupul să devină o resursă de sprijin pentru a vă susţine reciproc în demersul de a folosi Internetul ca pe un instrument util care nu devine o unealtă de manipulare și răspândire a minciunii și falsității.

Te invităm să facilitezi procesul de grup astfel încât participanţii să identifice împreună soluţii prin care pot să se sprijine reciproc pentru a deveni cât mai conştienţi de modul în care integrează noile tehnologii în viaţa lor.

La această sesiune reamintiți criteriile, beneficiile și premiul oferit câștigătorilor la concursul național și încurajați participarea cât mai multor elevi.

 

Realizarea unui clip video

Elevii care doresc să se înscrie vor fi invitați să realizeze, individual, câte un clip video (de maxim 3 minute) care să abordeze tema „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!”

Este important ca mesajul materialului video să evidenţieze influenţa pozitivă a mediului online asupra diseminării informației şi, în acelaşi timp, să pună accentul pe necesitatea gândirii critice în selectarea surselor de informare.

Pentru a obţine un punctaj cât mai mare, vă recomandăm ca pentru materialul video fiecare participant să aleagă un grup ţintă predominant căruia dorește să îi adreseze mesajul (alți adolescenți, părinți sau jurnaliști). Cu alte cuvinte, atunci când creează filmulețul să se gândească ca și când acest grup este cel care îl va urmări. În felul acesta produsul rezultat va fi mai coerent şi, dacă este suficient de bun din punct de vedere al conceptului, mesajelor transmise, soluţiilor oferite şi realizării tehnice, va putea deveni una din resursele pe care echipa Ora de Net le va putea promova pe parcursul anului următor în campaniile publice.

Vă invităm să adăugaţi la sfârşitul materialului video realizat un text care aduce informaţii relevante despre autori şi contextul clipului. Vă sugerăm următorul text însă puteţi să îl adaptaţi cum consideraţi mai potrivit.

Acest material video a fost realizat de către [Adăugaţi numele elevului], coordonat de [Nume adult coordonator] din cadrul [Nume instituţie, Nume oraş şi judeţ] pentru înscrierea în concursul Ora de Net – „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!” – ediţia 2020. Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a echipei Ora de Net.

Programul Ora de Net vizează siguranţa online a copiilor şi este coordonat la nivel naţional de Organizaţia Salvaţi Copiii. Mai multe detalii sunt disponibile pe platforma www.oradenet.ro.

Înscrierea în concurs

După ce urmezi cele două etape menționate anterior și colectezi materialele video de la fiecare elev care dorește participarea la concurs, în calitate de coordonator, poți face înscrierea prin completarea formularul disponibil pe pagina www.oradenet.ro/concurs2020.

Înscrierea se face conform următoarelor categorii:

  • Categoria gimnazial : elevi clasele V – VIII
  • Categoria liceal : elevi clasele IX – XII

Este potrivit să ştii că pe parcursul formularului ți se vor solicita informaţii de tipul: datele tale de contact, descriere activitate educațională, date cantitative, o selecţie de poze reprezentative şi vei avea posibilitatea să încarci în același formular, pe rând, materialele video ale fiecărui elev.

Ai lista completă în documentul “1. Bine ai venit! Pasi de urmat.”
Pregătiţi aceste informaţii într-un folder dedicat şi descrierea într-un document separat pentru a nu petrece mai mult de 20 de minute în completarea formularului şi a da posibilitatea pierderii informaţiilor înregistrate.

Vă încurajăm să nu amânaţi înregistrarea proiectului în ultimele zile de înscriere pentru a beneficia de o experienţă cât mai facilă la încărcarea documentelor.

Perioada de desfăşurare

Concursul se va derula în perioada 5 octombrie – 11 decembrie 2020.

Criterii de evaluare

Criteriile de validare sunt urmatoarele:

  • Pentru înscrierea în concurs proiectele se realizează individual de fiecare elev iar coordonatorul trebuie să fie un cadru didactic. Coordonatorul trebuie să deţină acordul scris al părinţilor copiilor care apar în clipul video. Există posibilitatea ca acestea să fie promovate în mod public de echipa Salvaţi Copiii în contextul concursului „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!”
  • Proiectul video trebuie să fie în limba română sau, dacă este realizat în altă limbă, să conțină subtitrare în limba română, să aibă maxim 3 minute, o dimensiune de maxim 150MB şi să fie realizat în unul dintre formatele avi, mpeg, mov, mp4, wmv.
  • Proiectul nu trebuie să conţină materiale aflate sub incidenţa drepturilor de autor – copyright. În cazul folosirii unor materiale aflate sub copyright, trebuie să existe şi să se poată pune la dispoziţia juriului acordul autorului. Recomandăm folosirea materialelor care au licenţă Creative Commons.
  • Proiectele nu trebuie să conţină cuvinte, simboluri şi imagini indecente, antisemite, antirasiale, xenofobe sau de instigare la ură sau violenţă etc.

 

Criterii de jurizare:

Jurizarea va consta în acordarea unei note finale în funcţie de respectarea criteriilor. Membrii juriului vor vizualiza proiectele validate, punctând fiecare proiect cu note de la 1 la 10 în baza următoarelor criterii:

  • Complexitatea şi impactul activităților educaționale, potrivit categoriei de vârstă
  • Reflectarea în clipul video a temei propuse, modul în care aceasta este exprimată şi dezvoltată
  • Nota artistică a clipului video: originalitate, stil, grafică
  • Exprimarea şi complexitatea tehnică a clipului video: claritate, coerenţă, logică, corectitudine şi includerea mesajului recomandat de echipa noastră în chenarul de mai sus;

Nota finală a unui proiect va fi suma notelor acordate de către membrii juriului proiectului respectiv.

 

Juriul va fi format din:

  • Membri ai echipei Ora de Net
  • Un reprezentant din partea Ministerului Educației Naționale
  • Un reprezentant din partea Orange România
  • Un elev – selectat din rândul voluntarilor cu experienţă în cadrul activităţilor Ora de Net
  • Un profesor – selectat dintre colaboratorii cu experienţă în cadrul activităţilor Ora de Net
Certificare şi premii

Anunţarea câştigătorilor va avea loc în a doua jumătate a lunii ianuarie 2021.

Toţi profesorii coordonatori care au trimis cel puțin un proiect valid vor primi adeverinţe, în format exclusiv electronic, care atestă implicarea lor în proiecte educaţionale marca Salvaţi Copiii

Adeverinţele vor fi transmise de echipa noastră tehnică, în perioada februarie-martie 20210, în format exclusiv electronic. Nu vom opera în nicio condiţie modificări ulterioare ale documentelor eliberate pe baza tabelului înscris de coordonator.

Datorită numărului mare de email-uri trimise de echipa noastră, unii furnizori de servicii de email pot considera mesajele noastre drept spam. Aşadar, vă rugăm să verificaţi şi folderul SPAM de pe adresa de email cu care aţi făcut înregistrarea în concurs.

În urma jurizării vor fi selectați 10 elevi și coordonatorii acestora, 5 elevi pentru fiecare categorie. Premiile sunt acordate fiecăruia dintre cei 20 de câștigători (10 elevi și 10 profesori) și vor consta în echipamente tehnologice utile în cadrul procesului educațional..

Întrebări frecvente

Mulţumim pentru interesul faţă de concursul naţional „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!” lansat de Organizaţia Salvaţi Copiii şi susţinut de Ministerul Educației Naţionale.

1. Dată fiind complexitatea acţiunilor, pot fi doi coordonatori?
Nu, cu ocazia acestei inițiative care are ca finalitate înscrierea în concurs a unor proiecte individuale create de elevi sub supervizarea unui adult coordonator, nu oferim posibilitatea de a fi doi facilitatori. În plus, în funcție de contextul național de derulare a orelor se pot susține inclusiv online activitățile 1 și 2.

2. Când fac înscrierea în concurs?
După ce urmaţi primele două etape puteţi face înscrierea proiectului prin completarea formularul disponibil pe pagina concursului. Pe parcursul acestuia vi se vor solicita informaţii de tipul: datele tale de contact, descriere activitate educațională, date cantitative, o selecţie de poze reprezentative şi vei avea posibilitatea să încarci în același formular, pe rând, materialele video ale fiecărui elev.

3. Pot să se înscrie mai multe clase din cadrul aceleiaşi instituţii de învăţământ?
Desigur, pot fi oricâte clase înscrise din aceeaşi instituţie de învăţământ.

4. Poate același cadru didactic să fie coordonator la mai multe clase?
Același cadru didactic poate fi coordonator la mai multe clase însă înscrierea în concurs o va face în formulare separate.

Exemplu: Numele meu este Alina Popescu și coordonez proiectele a 10 elevi din cls a VI-a C și a 3 elevi din cls a VIII-a B din instituția … .
Pentru înscrierea în concurs voi urma pașii:

  • Completez pe pagina www.oradenet.ro/concurs2020 un formular în care îmi introduc datele personale și descriu activitățile educaționale realizate cu cls a VI-a C și încarc fiecare materiale video al fiecăruia dintre cei 10 elevi din această clasă
  • Completez pe pagina www.oradenet.ro/concurs2020 un formular în care îmi introduc datele personale și descriu activitățile educaționale realizate cu cls a VIII-a B și încarc fiecare materiale video al fiecăruia dintre cei 3 elevi din această clasă

5. Pot să raportez pe platforma de voluntariat din cadrul programului Ora de Net activităţile susţinute?
Desigur, chiar vă încurajăm să raportaţi şi pe platforma internă a comunităţii noastre. La fel ca şi în celelalte campanii Ora de Net, procedura rămâne aceeaşi şi la fiecare din atingerea a 3,6,9 etc rapoarte aprobate, primiţi adeverinţă care atestă implicarea dvs. Menţionăm că rapoartele înregistrate în perioada octombrie-decembrie 2020 vor fi verificate de coordonatori în perioada ianuarie-februarie 2021.

Cadrele didactice care nu sunt încă familiarizate cu procesul de lucru în cadrul programului educaţional Ora de Net, pot solicita detalii suplimentare privind acest aspect la adresa ajutor@oradenet.ro .

6. De ce acest concurs nu este adresat și copiilor din ciclul primar?
Datorită temei abordate și a conceptului ales pentru acest concurs nu considerăm optim pentru copiii din clase primare implicarea în această inițiativă specifică. După cum puteți observa în parcurgerea regulamentului procesul până la înscrierea în concurs presupune procese de analiză și sinteză destul de complexe și expunerea prin materialul video a unei păreri argumentate. Desigur, pentru acei învățători care găsesc utilă și potrivită tema pentru elevii săi, pot folosi materialul video „Gândirea critică în era digitală.” pentru a discuta la un nivel mult simplificat despre informarea online cu elevii lor.