Au trecut deja
câteva săptămâni de când suntem în autoizolare, respectând deciziile
autorităților pentru sănătatea noastră și a celorlați. Această situație
marcantă și fără precedent ne-a făcut pe mulți dintre noi să petrecem chiar și
mai mult timp online, să ne adaptăm la munca sau învățarea prin mijloace
digitale și să stăm conectați cu tot ce se întâmplă în lume. Multe industrii
sunt profund afectate de această sistare bruscă a întâlnirilor față în față și
multe firme sunt obligate să își regândească strategia de a intra în contact cu
clienții și de a își vinde produsele și serviciile prin intermediul
Internetului.
În acest context dorim
să atragem atenția unui aspect important care merită să fie luat în considerare
atunci când analizăm scopul din spatele unor informații sau conținuturi online,
chiar și cele aparent gratuite.
Ți s-a întâmplat să cauți ceva pe Internet
(de exemplu pe Google sau Facebook) și apoi să vezi o mulțime de reclame în
care ți se sugerează produse sau servicii de tipul celui pe care l-ai căutat?
Mecanismul din
spatele acestui fenomen este foarte simplu și poartă denumirea de publicitate
țintită.
Cum funcționează această formă de promovare
online?
Să luăm un
exemplu. Facebook colectează nu doar date personale ale utilizatorilor săi,
precum vârstă, nivelul de educație, tipul de relație pe care persoana îl are,
locul său de muncă, orientarea sa politică sau religioasă, ci și informații
legate de interesele, preferințele și hobbyurile lor. Chiar dacă anumiți
utilizatori aleg să nu împărtășească aceste informații atunci când își creează
un profil, activitatea și interacțiunea pe care o au pe rețeaua socială permite
algoritmilor de inteligență artificială să intuiască aceste lucruri despre
utilizatorii săi.
Facebook
colectează astfel de informații de la cei 2,5 miliarde de utilizatori care
accesează lunar rețeaua și oferă posibilitatea agențiilor de publicitate și
companiilor să adreseze reclame exact grupului țintă pe care îl vizează. Acest
tip de informații și mecanisme automate puse la dispoziție de Facebook sunt
extrem de prețioase pentru agențiile de publicitate deoarece pot crea mesaje
care au o probabilitate mai mare să atragă atenția, fiind adresate unui public
țintit.
Modelul acesta de
afaceri este folosit de toate marile firme de IT cum sunt Google, Microsoft,
Amazon, Apple.
Beneficii și
dezavantaje ale felului în care consumăm informație online
Desigur, prima
reacție ar fi să ne simțim “trădați”
pentru că uneori aceste lucruri nu sunt prezentate explicit și transparent, însă
noi ne dăm acordul prin acceptarea Termenilor
și condițiilor la crearea unui cont nou. Pentru a avea o perspectivă de
ansamblu vom privi atât beneficiile, cât și efectele neplăcute.
Să începem cu ce e util.
Practic, pe baza
acestei „urme” pe care o lași pe Internet, din întregul „ocean” de date,
primești ceea ce este relevant pentru tine și poți intra cu mai multă ușurință
în contact cu oamenii, comunitățile, produsele și serviciile care se potrivesc
intereselor și nevoilor tale.
În plus, poți
folosi chiar tu acest tip de publicitate țintită pentru a intra în legătură cu
publicul căruia vrei să te adresezi prin intermediul paginilor tale de pe
rețelele de socializare. Recomandarea noastră rămâne aceea de a fi cât mai
integru și autentic atunci când promovezi ceva, vei avea numai de câștigat pe
termen lung.
Economisești timp
pe care poți să îl investești altfel.
Orice ai
experimenta online, amintește-ți că este un conținut personalizat pentru tine,
e un fel de „bulă” care te poate induce în eroare și, după un timp, este
tentant să crezi că este singurul adevăr. Expune-te cât mai des și la alte
perspective care par diferite de ale tale.
Poți exersa
acceptarea și empatia. Mesajele de propagandă încurajează divizarea între
oameni. Învățând să le recunoști îți va fi ușor să nu intri în jocurile de
luptă pentru putere, de competiție, de ură împotriva altor persoane, grupuri
sau comunități chiar dacă nu ești de acord cu ceva din comportamentul lor.
Amintește-ți că dincolo de opiniile, alegerile sau stilurile voastre de viață
aparent diferite, la un nivel mai profund, suntem toți împreună în această
călătorie numită viață și cu toții avem aceleași drepturi.
Să privim și o serie de aspecte
neplăcute…
În primul rând
suntem bombardați de reclame și în aceste condiții, la nivel psihologic, este
foarte posibil să crească senzația de incomplet sau insatisfacție creată
artificial de lipsa produsului respectiv și astfel să înflorească ideea conform
căreia ai nevoie de un produs sau serviciu să îți fie mai bine.
De multe ori,
această influență poate trece neconștientizată de către utilizator care ajunge
să cumpere impulsiv, fără să aibă o reală nevoie în acest sens.
Multe dintre
jocurile, aplicațiile sau platformele de streaming (ex. Netflix. Youtube)
disponibile au multe reclame tocmai pentru a profita de faptul că utilizatorii
sunt concentrați la ceea ce fac online
și, practic, primesc mesajele din reclame pe un fond emoțional foarte
sensibil crescând probabilitatea să își dorească să achiziționeze ceea ce li se
oferă, fără să analizeze obiectiv.
Asocierea produsului sau serviciului cu emoțiile pozitive din video,
îndemnul de cumpărare venit spontan sau atracția pentru o persoană care
promoveză produsul, serviciul sau un stil de viață sunt doar câteva elemente
care sunt folosite pentru a spori gradul de cumpărare.
Într-o situație în care starea noastră interioară este una de neliniște și teamă precum cea în care ne aflăm acum, devenim mult mai vulnerabili la a încerca să acoperim această experiență emoțională cu tot felul de acțiuni care nu ne sprijină real, inclusiv prin achiziționarea unor produse sau servicii de care nu avem neapărat nevoie. Cântăriți cu mare discernământ și lăsați să treacă cel puțin o zi-două înainte să cumpărați ceva să simțiți dacă este o nevoie reală sau doar indusă de publicitate.
Stă în puterea
noastră să profităm de timpul pe care oricum îl petrecem în casă pentru a
reflecta mai profund la felul în care ne trăim viața interioară și cum ne lăsăm
sau nu ademeniți de tot felul de tentanții care ne îndepărtează de noi înșine
cu mesaje că nu suntem suficient de buni așa cum suntem, ci trebuie să mai
achiziționăm un produs sau serviciu ca să devenim așa cum ne dorim, și un
altul, și un altul…
Fiind expuși permanent la astfel de mesaje prin publicitate, este ușor să cădem în această capcană de a ajunge să ne proiectăm bucuria, starea de bine, împlinirea mereu în viitor. Marea învățătură ce stă în spatele unor astfel de situații delicate precum cea generată de pandemie și de efectele ei colaterale este că ne amintește că singurul moment real este cel prezent și că viața ne-o trăim în atmosfera pe care o avem fiecare în noi înșine.
Având în vedere că
predicțiile arată că această perioadă de izolare va mai dura, invitația noastră
rămâne să te pregătești ca pentru un maraton, mai degrabă decât un sprint.
Dă-ți timp să observi cum ești influențat de condiționările media, câtă energie
aloci pentru un subiect, care sunt beneficiile tale reale urmărind ce urmărești
și care este imaginea pe care ți-o faci despre tine, despre ceilalți și despre
viață ca urmare a ce „consumi”.
Alege cu mare, mare discernământ ce lași să intre în spațiul tău mental-emoțional prin canalele online sau TV. Ai grijă de spațiul tău interior… aerisește-l bine cu respirații proaspete și conștiente, mișcare liberă pe muzică care îți face inima să tresalte, odihnește-te bine, mănâncă nutritiv, fă ce îți place, exersează îmbrățisări lungi cu cei din casa ta și prețuire pentru cei pe care îi ai aproape.
Dă-ți voie mai des să te scufunzi profund în stările tale mental-emoționale, chiar dacă pare dificil dă-le voie să fie, unele nici măcar nu sunt ale tale, le-ai „captat” din câmplul colectiv la care suntem toți cuplați așa că nu te identifica cu ele.
Suntem toți împreună în această mare schimbare.
Dacă vrei să parcurgi un proces de autoreflecție privind informarea online, te invit să accesezi articolul pe această temă disponibil : https://bit.ly/2Jx2JOC.
Ai nevoie să discuți cu cineva despre conținutul online pe care tu sau copiii îl accesați? Suntem aici pentru tine!
Scrieți-ne pe Facebook – https://www.facebook.com/SigurPeNet/ – sau pe email la adresa ajutor@oradenet.ro . Numărul de telefon la care ne găsiți în această perioadă este 0740 992 176 – numărul are tarif normal de apelare în rețeaua Orange, de luni până vineri în intervalul 9.00-13.00.