Izolarea în familie. Cum gestionăm cu succes această perioadă?

Noul coronavirus ne-a adus într-o situație fără precedent, una în care suntem obligați, pentru sănătatea noastră și a celor din jur, să petrecem săptămâni întregi în izolare acasă. Aceasta perioadă este cu atât mai dificilă pentru părinți, cei care își petrec izolarea alături de copiii lor, copii care, indiferent de vârstă, cu siguranță au la rândul lor temeri, anxietăți și o nevoie de atașament intensificată.

Pentru a veni în întâmpinarea îngrijorărilor și nevoilor pe care le au părinții săptămânile acestea, oferim câteva recomandări și strategii despre cum să depășim mai ușor această perioadă dificilă. 

Cum le explicăm copiilor ce este coronavirusul?

Încurajăm toți părinții să poarte discuții cu copiii lor, adaptate nivelului lor de dezvoltare, despre COVID-19 și situația pe care acest virus a creat-o. Cu siguranță ei și-au făcut câteva idei din conversații auzite între adulții din casă sau ceea ce au văzut la televizor sau pe Internet însă, în lipsa unor informații clare, copiii, în special cei de vârste mici, pot să își construiască diverse scenarii negative care îi pot speria sau le pot crea neliniști mult mai mari. Prin urmare, folosind întrebări deschise și ascultând cu atenție și deschidere, părinții pot afla ceea ce știu și simt copiii față de situația actuală, ca mai apoi să vină în completare cu informații concrete, reale și sincere care să fie adaptate la nivelul de înțelegere și la gradul de interes sau curiozitate al copilului.

Este foarte important să prezentăm situația cu sinceritate, să recunoaștem dacă sunt lucruri pe care nu le știm, fără să încărcăm copilul cu informații ce poate nu sunt relevante sau de interes pentru el. În cadrul discuției este recomandat să oferim spațiu copiilor să exprime ceea ce simt și să-i asigurăm că sunt în siguranță. Mai mult, este important să punem accent pe măsurile de protecție pe care trebuie să le luăm în această perioadă (ex. stăm în casă, ne spălăm pe mâini corect și frecvent, nu vizităm bunicii o perioadă, dezinfectăm suprafețele din casă, ținem legătura cu prietenii și cei dragi prin intermediul mijloacelor electronice) și pe motivele punctuale pentru care ele sunt necesare. Este firesc pentru copii să fie frustrați sau nemulțumiți de aceste restricții, în aceste momente fiind responsabilitatea noastră, a părinților, să fim înțelegători, să validăm trăirile copiilor și să le explicăm încă o dată de ce este important să respectăm cu toții aceste reguli.

   

Câteva strategii pentru a trece prin perioada aceasta

În primul rând, este valoros să ne reamintim că trăim o perioadă deosebită, fără precedent în viața noastră, care va aduce cu sine emoții de îngrijorare, neliniște, neacceptare, teamă, frustrare sau chiar furie. Acceptarea acestor emoții și a stării emoționale mai puțin echilibrate din această perioadă ca fiind lucruri firești, ne va ajuta. Mai mult, este important ca noi, părinții, să găsim în primul rând metode și resurse să gestionăm anxietățile și să ne menținem sănătatea și echilibrul. Copiii învață în funcție de ce facem ca părinți și mai puțin din ceea ce spunem, iar modul în care ne exprimăm emoțiile sau ne rezolvăm conflictele, au o mare influență asupra comportamentului copiilor. Un părinte care gestionează adecvat situațiile tensionate sau grele este pentru copil o sursă de siguranța și confort.

Având toate acestea în minte, iată câteva strategii prin care putem ajuta copiii să treacă mai ușor peste această perioadă:

  • Păstrați o rutină zilnică. Deși stăm cu toții acasă este important ca în continuare să păstrăm o rutină obișnuită – să respectăm orele de trezire și culcare, să păstrăm obiceiurile ce țin de igienă, mese regulate, ordinea din cameră etc. În această rutină este esențial să fie incluse și activitățile educative și cele de timp liber, cu accent pe cele ce stimulează relaxarea și starea de bine emoțională.
  • Oferiți senzația de control. Recomandăm părinților să implice copiii direct în stabilirea programului zilnic. Alegerea cărților pe care le vor citi, a jocurilor sau a activităților de timp liber vor oferi copilului un sentiment de control și autonomie.
  • Păstrați contactul cu cei dragi. Includeți în programul zilnic apeluri sau întâlniri video cu cei dragi, atât membri ai familiei, cât și prieteni ai copiilor. Comunicarea cu cei dragi va contracara efectele izolării și va ajuta la reducerea anxietății.
  • Faceți activități ce implică mișcare. Deși opțiunile sunt limitate, încercați să includeți în programul zilnic al copilului, mai ales dacă acesta este de vârstă mică, activități sau jocuri ce implică mișcarea. Acestea reduc stresul și îmbunătățesc calitatea somnului.
  • Oferiți spațiu pentru exprimarea emoțiilor. Un spațiu și context securizant, în care emoțiile pot fi exprimate, validate și discutate vor ajuta copilul să își regleze starea emoțională și să treacă mai ușor peste momentele dificile. 
  • Gestionați folosirea dispozitivelor. Nu lăsați televizorul deschis pe timpul zilei, limitați folosirea dispozitivelor digitale și filtrați tipul de conținut care ajunge la copii. Astfel, îi feriți de posibile știri false sau alarmante care cresc starea de anxietate.   

Cum procedăm cu limitele ce țin de tehnologie în această perioadă?

În această perioadă dispozitivele joacă un rol esențial în viața noastră – ne permit să continuăm să lucrăm, să învățăm, să ținem legătura cu cei dragi și să fim la curent cu informații utile. În același timp, folosirea îndelungată a tehnologiei,  expunerea excesivă la știri sau chiar zvonuri și informații false poate duce la stres sau adâncirea stării de anxietate. De aceea, considerăm vital că în această perioadă să acordăm o atenție deosebită folosirii dispozitivelor.

Recomandăm părinților:

  • Să abordeze tehnologia din perspectiva corectă – Folosim Internetul și telefonul mobil atunci când avem ceva specific de făcut sau pentru a ne distra, însă păstrăm echilibrul în relație cu celelalte activități. 
  • Să seteze, împreună cu copiii, o serie de reguli privind utilizarea Internetului. Pentru ca copiii să nu se simtă nedreptățiți, lista de reguli poate conține și câteva aspecte ce țin de părinți (ex. să nu mai verifice dispozitivul după ora 19:00)
  • Să respectăm împreună regulile agreate în familie.   
  • Să filtrăm conținutul la care are acces copilul pentru a-l proteja de știri alarmante sau imagini tulburătoare.
  • Să îi explicăm copilului că nu toate informațiile pe care le citește sau lucrurile pe care le vede online sunt adevărate.
  • Să purtăm discuții cu copilul legat de conținutul pe care îl urmărește online și să îl încurajăm să apeleze la noi în situația în care vede ceva ce îi creează emoții dificile.

În încheiere…

Perioada prin care trecem predispune la apariția emoțiilor dificile de gestionat și a manifestării comportamentelor mai puțin dezirabile. În calitate de părinți, există posibilitatea crescută să fim întrerupți de către copii atunci când poate facem ceva pentru muncă, să fim supuși unui șir de presiuni sau rugăminți repetate, să fim nevoiți să revenim asupra explicațiilor oferite sau chiar să renegociem regulile deja stabilite. Toate acestea sunt lucruri firești într-un context în care nevoia de atașament a copiilor este intensificată. Prin urmare, este important să ne calibrăm așteptările, să ne reamintim că există o nevoie mai mare de disponibilitate din partea noastră, să ne armăm cu răbdare, înțelegere, blândețe și să avem încredere că situația aceasta va trece.